01:30

1404/08/15

مجله زال

سازنده چت‌جی‌بی‌تی، اطلس را برای رقابت با مرورگر کروم عرضه کرد

زی‌سان: شرکت اوپن‌ای‌ای، سازنده چت‌جی‌بی‌تی، یک مرورگر وب مبتنی بر هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرد تا رقبایی مثل گوگل را، که کروم پرطرفدار‌ترین مرورگر جهان را اداره می‌کند، به چالش بکشد.

به گفته سام آلتمن، رئیس شرکت اوپن‌ای‌ای، مرورگر اطلس «حول چت‌جی‌بی‌تی» ساخته شده است.

مرورگر اطلس نوار آدرس را که یک ویژگی مهم در جست‌و‌جو است، حذف می‌کند.

این شرکت دیروز، سه‌شنبه، مرورگر جدید را در سیستم عامل مک‌او‌اس اپل در دسترس قرار داد و نسخه‌های ویندوز، آی‌او‌اس و اندروید آن هم قرار است در ماه‌های آینده در دسترس قرار گیرد.

اوپن‌ای‌ای اعلام کرد برای کاربرانی که از نسخه پولی اطلس استفاده کنند یک «حالت عامل» دارد که اظلس خودکار با وب‌سایت‌ها تعامل دارد و جست‌و‌جو‌ها را انجام می‌دهد، از جست‌وجوی اطلاعات گرفته تا خرید آنلاین.

اوپن‌ای‌ای به دنبال راه‌های جدیدی برای کسب درآمد از سرمایه‌گذاری عظیم خود بر هوش مصنوعی و بهره‌برداری از پایگاه کاربران روبه‌رشد خود است.

این شرکت از تلاش‌های تازه برای جذب کاربران به خدمات آنلاین خود خبر داده و وارد همکاری با سایت‌های تجارت الکترونیک مانند اتسی و شاپیفای وهمچنین سرویس‌های رزرو بلیت و هتل مانند اکسپدیا و بوکینگ دات کام شده است.

آقای آلتمن اوایل این ماه اعلام کرد که تعداد کاربران فعال هفتگی چت جی‌بی‌تی به ۸۰۰ میلیون نفر رسیده است که از۴۰۰ میلیون کاربر در ماه فوریه به دو برابر افزایش یافته است.

پت مورهد، تحلیلگر ارشد، معتقد است که «کاربران مرورگر جدید اوپن‌ای‌ای را امتحان خواهند کرد»، اما در اینکه اطلس چالشی جدی برای گوگل کروم یا مایکروسافت اج ایجاد کند تردید دارد «زیرا کاربران عادی و مبتدی منتظر خواهند ماند تا مرورگر‌های مورد علاقه‌شان این قابلیت را ارائه دهند.»

آقای مورهد افزود که مایکروسافت اج در حال حاضر بسیاری از این قابلیت‌ها را ارائه می‌دهد.

معرفی مرورگر اطلس یک سال پس از آن ارائه می‌شود که انحصارطلبی گوگل در جستجوی آنلاین غیرقانونی اعلام شد و گوگل با خطر تجزیه مواجه بود.

اما چند ماه پیش دادگاهی در آمریکا حکم داد که این شرکت باید از این پس بخشی از داده‌هایش را با رقبای خود به اشتراک بگذارد، اما مجبور به فروش مرورگر کروم یا سیستم‌عامل اندروید نخواهد بود.

تعداد فزاینده‌ای از کاربران اینترنت هنگام جستجوی پاسخ‌ها و توصیه‌ها، استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ مانند چت جی‌بی‌تی را انتخاب می‌کنند.

شرکت تحقیقاتی داتوس اعلام کرد که تا ماه ژوئیه، ۵/۹۹ درصد از جست‌و‌جو‌ها در مرورگر‌های دسکتاپ با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ بوده که بیش از دو برابر رقم سال قبل است.

گوگل نیز سرمایه‌گذاری عظیمی در هوش مصنوعی کرده است و در سال گذشته، پاسخ دادن به جست‌و‌جو‌ها با هوش مصنوعی را در اولویت قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کردن