زیسان: پروژههای سیاهی وجود دارند که طبقهبندیای برایشان وجود ندارد و موقع ساختشان تلاش شده تا کسی از آنها بویی نبرد. آنها اغلب امکاناتی هستند که کشورهای تولیدکننده دوست ندارند مردم جهان اطلاعاتی دربارهشان داشته باشند. چرا که خیلی از آنها برای جنگ و کُشتار ساخته شدهاند
این پروژهها شاملِ بهترین هواپیماهای مخفی و هلیکوپترهای فوق سریای جهان میشوند که قرار است در این مطلب ۷ مورد از آنها را به شما معرفی کنیم. با زیسان همراه باشید.
B-2 اسپیریت: کشنده آمریکایی
- وضعیت: طبقه بندی نشده
بیایید لیست خود را با بمب افکن پنهان و نفوذیِ فوقِ سنگین b-۲ اسپیریت شروع کنیم. این هواپیما میتواند مأموریتها را در ارتفاع ۱۵۲۴۰ متر، با بُرد ۱۱۱۰۴۴ کیلومتر، بدون سوخت گیری کامل انجام دهد. در صورت نیاز به سوخت گیری، این هواپیماها میتواند تا ۱۹۳۱۲ کیلومتر بپرند.
نورثروپ گرومن، در اواخر دهه ۸۰ طراحی درخشانِ این شاهکار فناوری را به پایان رساند که بسیار گران تمام شد. کنگره آمریکا خریدِ ۲۱ واحد از ۱۳۲ واحد پیشنهادی این بمب افکن را تصویب کرد.
فقط دو تصادف جدی برای این هواپیما رخ داده و سقوطِ تیک آف در سال ۲۰۰۸، تنها حادثهای است که b-۲ را نابود کرده است. این بمبافکن شاهد اقداماتی در عراق و افغانستان بوده. اگر انتخاباتِ ریاست جمهوریِ سال ۱۹۸۰ نبود، هیچ کس از وجود b۲ اطلاع پیدا نمیکرد.
ریگان در آن زمان هیچ اطلاعاتی در مورد b۲ نداشت و بعداً در همان سال دولت کارتر پروندههای وزارت دفاع را منتشر کرد که وجود b۲ را نشان میداد. این ماجرا، احتمالا یک حرکت سیاسی برای گمراه سازیِ جهان بوده باشد.

به گزارش زیسان، آن زمان نمیشد به سادگی درباره این جنگنده اطلاعاتی کسب کرد. هرکسی که برای مرمت و بازسازی ساختمانی که قرار بود هواپیما در آن ساخته شود کار میکرد، به رازداری سوگند خورده بود و حتی کنگره آمریکا نیز دادههای بسیار محدودی از تواناییهای هواپیما داشت. توماس کاوانو، کسی بود که بعدها، به جرمِ تلاش برای فروش اطلاعات طبقه بندی شده آمریکا به اتحاد جماهیر شوروی، دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. همچنین مهندس طراحی b۲، در سال ۲۰۱۰ به جرم فروش اطلاعات طبقه بندی شده به ۳۲ سال زندان محکوم شد.
نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد b-۲ اسپیریت را تا سال ۲۰۵۸ فعال نگه دارد، اما این بدان معنا نیست که پروژههای جدیدی در دست انجام نخواهدبود.
از نظر همه، بمب افکن دوربرد b۲۱ که سالها بعد ساخته شد، بسیار شبیه به b۲ است که به نظر میرسد بسیار نگران کننده باشد.
پرنده شکاری بوئینگ
در سال ۱۹۹۲، بخش “fantomworks” در منطقه ۵۱، میخواست برای اجرای پروژههای ویژه بیشتر در مورد فن آوری مخفیکاری بیاموزد.
به همیندلیل، هواپیمایی توسط بوئینگ ساخته شد، تا ببینند که مرزهای پروازِ غیرقابل شناسایی، تا کجا قابل پیشبرد است. این یک پروژه سیاه و سفید تمامعیار بود که هیچ کس در فضای عمومی درباره آن نمیدانست. هواپیما در مدت زمان بسیار کوتاهی تکمیل شد و فناوری به پهپادهایی مانند بوئینگ X ۴۵ منتقل شد.

این پهپادها اولین پروازهای رسمی خود را در سال ۲۰۰۲ انجام دادند. در مجموع این هواپیما ۳۸ پرواز موفقیت آمیز داشت که اطلاعات مهمی برای پیشرفت پهپادهای فوق الذکر ارائه میکرد. شاید جذابترین بخش از این آزمایشهای کیفی انجام شده، استتار کامل پهپادها بوده باشد که منجر شد نامِ دستگاههای پوششی کاملاً مخفی را بگیرند.
اما در نهایت، هیچ اطلاعاتی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت این آزمایشها داده نشد. فقط یک مدل از آنها در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه نیروی هوایی wright-patterson در اوهایو به نمایش گذاشته شده است.
F-117: جنگنده مرموز خلیج فارس و یوگوسلاوی
- وضعیت: بازنشسته
شرکت لاکهید، ۶۴ واحد از اولین هواپیمای اسرارآمیزِ پنهان شونده را که جهان تاکنون به خود دیده است، تولید کرد. اولین پرواز رسمی این هواپیمای مخفی، در سال ۱۹۸۱ بود، اما مردم تا سال ۱۹۸۸ از وجود آن اطلاع نداشتند.
فناوری مخفی کردن، در دهه ۷۰ بود که توانست اجرا شود، در آن زمان ما توانستیم از طراحیهای معمول آیرودینامیکی دور شویم و با هواپیماهایی ساخته شده برای فرار از شناسایی آشنا شویم.
نمونه اولیه فناوری f-۱۱۷ در اطراف دریاچه گرام نوادا و در منطقه ۵۱ آزمایش شد؛ بنابراین اگرشما هم جزو افرادی هستید که بر این باورند در سال ۷۵ برخی از آدمها توانستند بشقاب پرندهها را در منطقه ۵۱ مشاهده کرده اند، احتمالِ خیلی زیاد، یکی از این هواپیماها را دیدهاید.

جنگ خلیج فارس در سال ۹۱ بهترین صحنه برای نمایش تواناییهای این هواپیما بود. بعداً از آن در یوگسلاوی از آن استفاده شد که یک فرونداز آن، توسط موشک زمین به هوا در یوگوسلاوی منهدم شد.
اعتقاد بر این است که نیروهای صربستان هواپیمای افتاده شده را به روسیه و چین تحویل داده اند، بنابراین راز فناوری ۲۵ ساله، توسط این دو کشور کشف شده است.
لاکهید a-12: پروژه سیا
- وضعیت: بازنشسته
وقتی سیا از لاکهید بخواهد یک جانشین برای هواپیمای شناساییِ با ارتفاعِ زیاد u۲ بسازد، قرار است نتیجه آن چه باشد؟ این شرکت، برای دولت آمریکا به عنوان سازنده پروژههای فوق سری شناخته میشود، پس نتیجه حتما یک هواپیمای فوق سری مانند a۱۲ از آب درخواهد آمد
سیا، ساختِ a۱۲ oxcart را درخواست داد و سپس لاکهید، نیروی هوایی ایالات متحده را برای شروع تولید و تحقیقات بیشتر در مورد yf-۱۲ متقاعد کرد، که بعداً به عنوان پرنده سیاه شناخته شد.
این پروژه بسیار پرهزینه بود. شش مورد از آن در اتفاقات هوایی از دست رفتند و دو خلبان نیز جانشان را از دست دادند.
هواپیماهای باقیمانده امروز همه در معرض نمایش هستند که میتوان آنها را در نیویورک و کالیفرنیا دید.
مشهورترین ماموریت a۱۲ جمع آوری اطلاعات در مورد ویتنام شمالی در سال ۱۹۶۷ و ۶۸ بود. a۱۲ در این ماموریت، اطلاعات مهمی در مورد وضعیت و تواناییهای ارتش ویتنام شمالی ارائه داد.
در پایان سال ۱۹۶۸ برنامه ۱۲a متوقف شد و تمام هواپیماهای باقیمانده آن، بازنشسته شدند. حتی با اینکه عمر عملیاتی آن بسیار کوتاه مدت بود، اما a۱۲ هنوز به عنوان یک موفقیت عظیم شناخته میشود.
SR-71: سریع و بُرنده
- وضعیت: بازنشسته
به دلیل رنگ خارق العاده سیاهی که داشت، پرنده سیاه نامگذاری شده بود. این فقط یک انتخاب شیک نبود، این رنگ سیاه، به از بین بردن گرمای زیاد ناشی از سفر با سرعت بالا در ۳۲۱۸ کیلومتر در ساعت، کمک میکرد.

این هواپیما در ۶۷ دقیقه سفر به ساحل ایالات متحده، مشکلی نداشت و تا به امروز رکورد سریعترین و بالاترین هواپیمای سرنشین دار را در اختیار دارد.
به نظر میرسد، این sr-۷۱ به دلایل سیاسی در دهه ۱۹۹۰ از رده خارج شد. سپس برای مدت کوتاهی دوباره فعال شد و دوباره به سرعت خاموش شد.
آینده و SR-72
در آینده، ما احتمالا شاهدِ طراحیهایی مانند SR ۷۲ هستیم که میتواند بدون سرنشین باشد که شایعه پروژه Aurora را نیز پشت سر دارد. همچنین باید در نظر داشت که ۳۷ هواپیمای مرموز سابقِ نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا نیز هنوز وجود دارند.

پروژه هواپیمای بدون سرنشین، از سال ۱۹۹۹ در ناسا آغاز شده است، اما در سال ۲۰۰۴ بود که برای اولین بار به وزارت دفاع ایالات متحده منتقل شد و به نظر میرسد چندین بار مورد آزمایش هم قرار گرفته است.
البته این چیزی است که فقط میتوانیم حدس بزنیم. اما پروژههای سیاه واقعی این نسل هنوز مشخص نیست.
SELF UH-60 BLACKWK
- وضعیت: ناشناخته
این پروژه، یکی از اصلیترین عناصر ارتش u.s است. این بالگردهای نظامی از سال ۱۹۷۹ تاکنون بیش از ۴۰۰۰ واحد تولید شدهاند و برنامه فوریای برای بازنشستگی آنها وجود ندارد.
تصویری از این هواپیمای نظامی در اینترنت وجود دارد که برخی از مردم میگویند آنها را شکار کردهاند.

در این مطلب با برخی از جالبترین پروژههای متروکه و محرمانه که مردم از آنها مطلع هستند آشنا شدید، اما قطعا پروژههای بسیاری وجود دارند که هیچ کس از آنها خبر ندارد. امیدواریم که هیچ وقت هیچ کشوری مجبور به استفاده از آنها نباشد.